
Jako fan kolejnictwa nie byłbym sobą, gdybym darował sobie obejrzenie głównego dworca kolejowego Mińsk Pasażerski, na który dojeżdżają także składy
kursujące z Warszawy. Bryła dworca wyróżnia się nad okolicą, budynek stacyjny
posiada kilka kondygnacji, jest obszerny i mieści w sobie wiele różnych funkcji
użyteczności publicznej. Na tablicy świetlnej rozpoznają zapisane cyrylicą
nazwy miejscowości jak Orsza, Baranowicza czy Brześć, oczywiście jest także i
Moskwa, nie może być inaczej. Tuż obok zlokalizowane jest nowoczesne centrum
handlowe „Galileo”, które odwiedzam w poszukiwaniu supermarketu i takowy też
znajduję na parterze. Ceny bardzo zbliżone do polskich, chociaż niektóre
produkty (nabiał sprowadzany z zagranicy) wydają się być horrendalnie drogie. Robię
mały zapas smakołyków i ruszam w drogę powrotną. Jest już dość późno, robię się
zmęczony, więc kieruję się do metra i podjeżdżam do stacji Jakuba Kolasa, skąd
do mojego apartamentu mam już tylko rzut beretem. Czas na chill out i głęboki
sen. O poranku budzi mnie hałas za oknem, mimo wczesnej pory natężenie ruchu
samochodowego jest naprawdę duże, ale w sumie nie mogę narzekać, bo jestem
wyspany a za oknem pięknie świeci słońce. Po wypiciu porannej porcji kawy,
spróbowaniu ciemnego pieczywa oraz jogurtu deserowego Danone ruszam po raz
kolejny do centrum miasta, by w blasku słońca przyjrzeć się monumentalnej
zabudowie Mińska. Po długim spacerze do centrum kieruję się do restauracji
McDonald’s, gdzie zaopatruję się w pożywne śniadanie składające się z owsianki,
blinów, tosta oraz kawy, zawsze to coś innego niż standardowe menu śniadaniowe
w Polsce. Do godziny 12:00 muszę wymeldować się z mieszkania, wracam więc
metrem, czas na przebranie, toaletę i przepakowanie walizki. Już o 11:45 pojawia
się pani sprzątająca po klucz, która z pewnością ma za zadanie przygotowanie
mieszkania na przyjęcie ewentualnych kolejnych gości. Mam przed sobą jeszcze
prawie pół dnia, gdyż rejs linii Belavia do Astany planowo startuje dopiero o
19:30, walizkę zostawiam w przechowalni bagażu w podziemiach dworca kolejowego
(stawka 1 RUB za dobę) i urządzam sobie zatem długi spacer po śródmieściu,
zaglądam w boczne ulice, nie spieszę się. Moje zaciekawienie budzi skrzyżowanie
ulic Marksa i Lenina, na jednej z ulic znajdziemy popiersie Feliksa
Dzierżyńskiego, komunizm w najczystszej postaci. Spacerując po parku raczę się
lokalnym kwasem, to jakże popularny napój w krajach byłego ZSRR. Pogoda nieco
się psuje, decyduję się wracać na dworzec, kilka kroków dalej za wspomnianym
centrum handlowym „Galileo” znajduje się dworzec autobusowy, wcześniej
dokładnie sprawdziłem miejsce, skąd odjeżdżają autobusy (bodajże 3 różne linie,
których trasy nieco się różnią) na lotnisko, bilet można nabyć w kasie lub u
kierowcy, oczywiście tylko za gotówkę. Przejazd na lotnisko trwa prawie
godzinę, mimo faktu, że wybiła już godzina 15:00 na głównych arteriach Mińska
nie widać korków, chociaż ruch jest wzmożony i pasażerowie się dość często
zmieniają. Kiedy docieram na lotnisko mam jeszcze sporo czasu do odlotu, przy
stoisku kawiarnianym zamawiam kawę americano i przeglądam w telefonie
nieprzebrane zasoby internetu. Okazuje się, że akurat podczas mojego pobyt na
Białorusi linia lotnicza Turkish Airlines zdecydowała się od okresu zimowego zawiesić
połączenie na trasie Stambuł-Aqaba, mój rejs został automatycznie przebukowany
na połączenie ze stolicą w Ammanie, co mnie jednak w żaden sposób nie
zadowalało, na szczęście jeden mail do polskiego oddziału TK w Warszawie i
wszystko zostało zmienione według mojego życzenia.
W końcu, na równo dwie godziny przed odlotem, na tablicy świetlnej pojawia się informacja o otwarciu odprawy reju linii Belavia do Astany (TSE), ustawiam się w kolejce, nadaję walizkę do luku bagażowego i odbieram kartę pokładową z miejscem wybranym wcześniej poprzez on-line check-in. Kontrola bezpieczeństwa oraz paszportowa odbywają się bardzo sprawnie, chociaż uprzedzam, że sam proces skanowania bagaży podręcznych jest dość skrupulatny, możecie przygotować się, że będziecie poproszeni o otworzenie kabinówek itd. Po przejściu przez zlokalizowaną nieco dalej kontrolę paszportową można już udać się niemal bezpośrednio go bramki, struktura lotniska jest dość specyficzna, każda bramka znajduje się w specjalnym okrągłym satelicie, gdzie znajdziemy bar. Tego dnia zablokowane jest wejście do sklepów duty free, czyżby to ze strachu przed Polakami, którzy wykupiliby spore zapasy wódki? To, co zastaję przy bramce mojego rejsu do Astany, jest zbieżne z moimi wyobrażeniami dotyczącymi profilu polskiego klienta/kibica. Bar oblega bowiem głośna gromadka facetów skupionych wokół dawnych działaczy PZPN, przy stoliku pod ścianą siedzi trójka Polaków, jeden wyglądający na Wikinga facet jest już bardzo pijany, zasypia na siedząco i przestaje reagować na bodźce z zewnątrz.
Boarding rozpoczyna się z lekkim opóźnieniem, ale load factor nie jest zbytnio imponujący, mam miejsce przy oknie tak jak lubię, miejsce w środku (lecimy maszyną Boeing 737) jest wolne. Zdaję sobie sprawę, że coś długo czekamy na komunikat załogi „boarding completed” (później z rozmowy pasażerów przede mną dowiedziałem się, że owa trójca z barowego stolika nie została wpuszczona na pokład), ale w końcu zaczynają się przygotowania personelu pokładowego do startu. Załoga ma kremowe mundurki, jasnofioletowe/różowe koszule, ich stroje prezentują się bardzo ładnie, gdyż zazwyczaj uniformy są ciemne. Przed startem zostajemy poczęstowani małymi landrynkami, załoga (w dość zaawansowanym wieku) wykonuje klasyczne safety demo, kołujemy do progu pasa i szybko wznosimy się nad chmury. Wieczorem, oczekując na lot, niebo się zachmurzyło i nawet popadało. Kilka minut po starcie za oknami jest już ciemno a my szybujemy ku stepom Azji Centralnej. Po około godzinie rozpoczyna się serwis pokładowy. Pomny dobrego serwisu na pokładzie rejsów linii Aeroflot jest bardzo ciekawe, co zaserwuje Belavia i niestety jest to duże rozczarowanie. W gustownie zapakowanym zestawie w nowym logo linii (Belavia przechodzi obecnie rebranding – nowe logo zrywa z siermiężnym malowaniem z epoki „radzieckiej” i ukazuje bławatka na niebieskim tle) znajduje się jedna mała sucha ciemna bułeczka, mieszanyj salad (jeden pomidorek koktajlowy, cztery plasterki ogórka szklarniowego i kilka paseczków sałaty) razem z czterema kawałeczkami kurczaka (bez sosu, ryżu czy makaronu) oraz orzechowy wafelek. Do picia jedynie woda mineralna, kawa lub czaj, napoje typu Coca Cola lub soki nie są oferowane, o alkoholu można zapomnieć. Na szczęście do bezsmakowej herbaty dodawany jest plasterek cytryny, co ratuje sytuację, ale przez pozostałą część rejsu pozostaję głodny. Gdybym wiedział, że Belavia tak słabo karmi pasażerów, to na lotnisku w MSQ skorzystałbym z oferty sieci Burger King. Cóż, mądry Polak po szkodzie. Staram się nieco zmrużyć oczy, co ułatwia zgaszone w kabinie światło, czas nawet szybko mi mija, kapitan obniża pułap lotu a w oddali majaczą już światła Astany, Kazachstan welcome to! Po wyjściu z samolotu obowiązkowo czeka nas wypełnienie krótkiej karty migracyjnej z podstawowymi danymi. Część Polaków z PZPN-u, którzy także tankowali przy barze, są oczywiście nadal w stanie nieważkości i mają pretensje do pograniczników, że muszą wypełniać deklaracje, zachowują się niegrzecznie i wpychają w kolejkę. Dziwię się, że w tym miejscu nie interweniowała żadna policja, straż czy ochrona. Nieco czekam na swoją kolej, o tej porze (jest ok. 03:30 w nocy czasu lokalnego) przyleciał też jakiś inny samolot, więc chętnych do kontroli granicznej jest sporo. Szybkie zdjęcie, spojrzenie na kwitek, wizę, pieczątka do paszportu i już za moment zdejmuję z taśmy mój mały bagaż. Zawsze podziwiałem osobników, którzy są w stanie spakować się na było nie było kilkudniowy wypad w mały plecak. Mnie ledwo starcza walizka kabinowa, ale tak to już jest, jeśli chce się robić rewię mody ;)Doba hotelowa w hotelu Rauan w Astanie, w którym postanowiłem się zatrzymać, rozpocznie się dopiero o godzinie 14:00, zmęczenie daje o sobie znać, a mam jeszcze sporo czasu, zanim dotrwam na lotnisku do rana, kiedy to pierwszym autobusem po godzinie 06:00 będę mógł dotrzeć do centrum miasta. Z taksówek z zasady nie korzystam, traktuję je jako zło konieczne, każdy kierowca kojarzy mi się z taksówkową mafią, a mam lepsze sposoby na spożytkowanie pieniędzy niż wydanie kilkudziesięciu złotych za podwózkę, skoro mogę za kwotę kilkanaście razy niższą dotrzeć w to samo miejsce. W Astanie jednorazowy bilet autobusowy kosztuje raptem równowartość 90 groszy, kupuje się go u konduktora w autobusie, który z pewnością Was nie pominie. Po wyjściu z hali przylotów oczywiście taksówkarskie hieny atakują, ale śmiało je omijam, kieruję się do kantoru, gdzie dolary USD wymieniam na walutę kazachską tenge. Z garścią banknotów i monet mogę już skorzystać a takich dobrodziejstw jak automaty z gorącymi i zimnymi napojami – cena takiej herbaty czy kawy rewelacyjna, oscyluje w granicy 1,5 zł, nieco więcej zapłacimy za puszkę Coca Coli, a nadmienię, że to jedynie lotnisko i w sklepach na mieście powinno być jeszcze taniej. Myślałem, że może posilę się czymś w jakiejś kawiarni lotniskowej, ale niestety, mają tylko ciasta deserowe z kremami a to zdecydowanie nie jest coś, co zaspokoi mój głód. Czas wykorzystuję na zakup pamiątek., magnesy z różnymi wizerunkami Astany można na stoisku (w kształcie jurty) z pamiątkami dostać za raptem 3 – 4 zł. Reszta czasu to beztroskie leżakowanie, na górnym poziomie oprócz mnie „koczuje” sporo innych turystów, Polacy z samolotu ulotnili się błyskawicznie.
Kilka minut po godzinie 6 rano zbieram się z wygodnego szezlongu i wychodzę przed terminal, na poziomie przylotów oczywiście atakują mnie taksówkarze, ale po lewej stronie (wbrew temu, co pokazuje znak kierujący na prawo) dostrzegam już autobus miejski i przystanek. Pierwsi pasażerowie są już w środku, zajmuję miejsce i za kilka minut kierowca rusza. Przystanek jest dobrze oznaczony, widoczne są mapki z trasą przejazdu i informacje o cyklicznym rozkładzie jazdy. Autobus jest nowoczesny, wygląda jak klasyczny autobus miejski. Na przodzie za kierowcą siedzi także bileterka lub bileter, który rozprowadza bilety za 90 tenge, zauważy każdego nowo przybyłego pasażera, więc jazda na gapę jest niemożliwa ;) Na różowym niebie pojawiają się pierwsze promienie słońca, jak okiem sięgnąć widać trawiaste stepy i równiny, a w oddali za lekką mgiełką majaczy miasto z drapaczami chmur. Dojazd do dworca kolejowego trwa równą godzinę, podejrzewam, że w godzinach szczytów będzie trochę dłużej. Po drodze na przedmieściach w kierunku lotniska widać budowę metra, miasto ruszyło z kolejną wielką inwestycją. Tymczasem pierwszy etap trasy do miasta wiedzie przez osiedla domków jednorodzinnych oraz bloków mieszkalnych, widać, że wszystko jest nowe i infrastruktura na przedmieściach Astany dopiero kiełkuje, ale z pewnością autor tego przedsięwzięcia miał ambicje. Bloki są bowiem elegancko zdobione i sprawiają wrażenie potężnych, w zupełności nie przypominają bloków z wielkiej płyty. Powoli droga robi się coraz szersza, pojawiają się chodniki i przejeżdżamy przed pierwszymi wieżowcami ze szkła i stali. Bardzo lubię taką architekturę, a odbijające się słońce w tafli szkła poprawia mi nastrój. Przejeżdżamy głównymi arteriami nowej stolicy Kazachstanu, mijamy pałac prezydencki oraz inne gmachy rządowy i w końcu za mostem otoczenie się diametralnie zmienia – zabudowa jest znacznie gęstsza, poszczególne budynki charakteryzują się bardziej sowieckim stylem i są nadgryzione zębem czasu, ale wreszcie pojawiają się też ludzie na ulicach, gdyż dotychczas miasto było opustoszałe. Kiedy wysiadam pod dworcem kolejowym wreszcie widać jakieś ożywienie, są podróżni z bagażami, straganiarze, w hali dworcowej znajdują się liczne sklepiki, ale sam dworzec raczej jest z poprzedniej epoki, zapowiedzi pociągów po rosyjsku i kazachsku, język angielski zdecydowanie nie jest tutaj lingua franca, o czym mam okazję przekonać się chwilę potem w hotelu Rauan, w którym zarezerwowałem najbliższe dwie noce. Recepcjonistka wcale nie mówi po angielsku, ale na szczęście w ramach podstawowych zwrotów komunikacja w języku rosyjskim nie nastręcza zbytnich trudności. Mimo wczesnej pory dostaję już klucz do mojego pokoju, jaka to ulga móc wziąć gorący prysznic czy rozciągnąć się w łóżku. Czas na kilkugodzinną drzemkę ;)
W końcu, na równo dwie godziny przed odlotem, na tablicy świetlnej pojawia się informacja o otwarciu odprawy reju linii Belavia do Astany (TSE), ustawiam się w kolejce, nadaję walizkę do luku bagażowego i odbieram kartę pokładową z miejscem wybranym wcześniej poprzez on-line check-in. Kontrola bezpieczeństwa oraz paszportowa odbywają się bardzo sprawnie, chociaż uprzedzam, że sam proces skanowania bagaży podręcznych jest dość skrupulatny, możecie przygotować się, że będziecie poproszeni o otworzenie kabinówek itd. Po przejściu przez zlokalizowaną nieco dalej kontrolę paszportową można już udać się niemal bezpośrednio go bramki, struktura lotniska jest dość specyficzna, każda bramka znajduje się w specjalnym okrągłym satelicie, gdzie znajdziemy bar. Tego dnia zablokowane jest wejście do sklepów duty free, czyżby to ze strachu przed Polakami, którzy wykupiliby spore zapasy wódki? To, co zastaję przy bramce mojego rejsu do Astany, jest zbieżne z moimi wyobrażeniami dotyczącymi profilu polskiego klienta/kibica. Bar oblega bowiem głośna gromadka facetów skupionych wokół dawnych działaczy PZPN, przy stoliku pod ścianą siedzi trójka Polaków, jeden wyglądający na Wikinga facet jest już bardzo pijany, zasypia na siedząco i przestaje reagować na bodźce z zewnątrz.
Boarding rozpoczyna się z lekkim opóźnieniem, ale load factor nie jest zbytnio imponujący, mam miejsce przy oknie tak jak lubię, miejsce w środku (lecimy maszyną Boeing 737) jest wolne. Zdaję sobie sprawę, że coś długo czekamy na komunikat załogi „boarding completed” (później z rozmowy pasażerów przede mną dowiedziałem się, że owa trójca z barowego stolika nie została wpuszczona na pokład), ale w końcu zaczynają się przygotowania personelu pokładowego do startu. Załoga ma kremowe mundurki, jasnofioletowe/różowe koszule, ich stroje prezentują się bardzo ładnie, gdyż zazwyczaj uniformy są ciemne. Przed startem zostajemy poczęstowani małymi landrynkami, załoga (w dość zaawansowanym wieku) wykonuje klasyczne safety demo, kołujemy do progu pasa i szybko wznosimy się nad chmury. Wieczorem, oczekując na lot, niebo się zachmurzyło i nawet popadało. Kilka minut po starcie za oknami jest już ciemno a my szybujemy ku stepom Azji Centralnej. Po około godzinie rozpoczyna się serwis pokładowy. Pomny dobrego serwisu na pokładzie rejsów linii Aeroflot jest bardzo ciekawe, co zaserwuje Belavia i niestety jest to duże rozczarowanie. W gustownie zapakowanym zestawie w nowym logo linii (Belavia przechodzi obecnie rebranding – nowe logo zrywa z siermiężnym malowaniem z epoki „radzieckiej” i ukazuje bławatka na niebieskim tle) znajduje się jedna mała sucha ciemna bułeczka, mieszanyj salad (jeden pomidorek koktajlowy, cztery plasterki ogórka szklarniowego i kilka paseczków sałaty) razem z czterema kawałeczkami kurczaka (bez sosu, ryżu czy makaronu) oraz orzechowy wafelek. Do picia jedynie woda mineralna, kawa lub czaj, napoje typu Coca Cola lub soki nie są oferowane, o alkoholu można zapomnieć. Na szczęście do bezsmakowej herbaty dodawany jest plasterek cytryny, co ratuje sytuację, ale przez pozostałą część rejsu pozostaję głodny. Gdybym wiedział, że Belavia tak słabo karmi pasażerów, to na lotnisku w MSQ skorzystałbym z oferty sieci Burger King. Cóż, mądry Polak po szkodzie. Staram się nieco zmrużyć oczy, co ułatwia zgaszone w kabinie światło, czas nawet szybko mi mija, kapitan obniża pułap lotu a w oddali majaczą już światła Astany, Kazachstan welcome to! Po wyjściu z samolotu obowiązkowo czeka nas wypełnienie krótkiej karty migracyjnej z podstawowymi danymi. Część Polaków z PZPN-u, którzy także tankowali przy barze, są oczywiście nadal w stanie nieważkości i mają pretensje do pograniczników, że muszą wypełniać deklaracje, zachowują się niegrzecznie i wpychają w kolejkę. Dziwię się, że w tym miejscu nie interweniowała żadna policja, straż czy ochrona. Nieco czekam na swoją kolej, o tej porze (jest ok. 03:30 w nocy czasu lokalnego) przyleciał też jakiś inny samolot, więc chętnych do kontroli granicznej jest sporo. Szybkie zdjęcie, spojrzenie na kwitek, wizę, pieczątka do paszportu i już za moment zdejmuję z taśmy mój mały bagaż. Zawsze podziwiałem osobników, którzy są w stanie spakować się na było nie było kilkudniowy wypad w mały plecak. Mnie ledwo starcza walizka kabinowa, ale tak to już jest, jeśli chce się robić rewię mody ;)Doba hotelowa w hotelu Rauan w Astanie, w którym postanowiłem się zatrzymać, rozpocznie się dopiero o godzinie 14:00, zmęczenie daje o sobie znać, a mam jeszcze sporo czasu, zanim dotrwam na lotnisku do rana, kiedy to pierwszym autobusem po godzinie 06:00 będę mógł dotrzeć do centrum miasta. Z taksówek z zasady nie korzystam, traktuję je jako zło konieczne, każdy kierowca kojarzy mi się z taksówkową mafią, a mam lepsze sposoby na spożytkowanie pieniędzy niż wydanie kilkudziesięciu złotych za podwózkę, skoro mogę za kwotę kilkanaście razy niższą dotrzeć w to samo miejsce. W Astanie jednorazowy bilet autobusowy kosztuje raptem równowartość 90 groszy, kupuje się go u konduktora w autobusie, który z pewnością Was nie pominie. Po wyjściu z hali przylotów oczywiście taksówkarskie hieny atakują, ale śmiało je omijam, kieruję się do kantoru, gdzie dolary USD wymieniam na walutę kazachską tenge. Z garścią banknotów i monet mogę już skorzystać a takich dobrodziejstw jak automaty z gorącymi i zimnymi napojami – cena takiej herbaty czy kawy rewelacyjna, oscyluje w granicy 1,5 zł, nieco więcej zapłacimy za puszkę Coca Coli, a nadmienię, że to jedynie lotnisko i w sklepach na mieście powinno być jeszcze taniej. Myślałem, że może posilę się czymś w jakiejś kawiarni lotniskowej, ale niestety, mają tylko ciasta deserowe z kremami a to zdecydowanie nie jest coś, co zaspokoi mój głód. Czas wykorzystuję na zakup pamiątek., magnesy z różnymi wizerunkami Astany można na stoisku (w kształcie jurty) z pamiątkami dostać za raptem 3 – 4 zł. Reszta czasu to beztroskie leżakowanie, na górnym poziomie oprócz mnie „koczuje” sporo innych turystów, Polacy z samolotu ulotnili się błyskawicznie.
Kilka minut po godzinie 6 rano zbieram się z wygodnego szezlongu i wychodzę przed terminal, na poziomie przylotów oczywiście atakują mnie taksówkarze, ale po lewej stronie (wbrew temu, co pokazuje znak kierujący na prawo) dostrzegam już autobus miejski i przystanek. Pierwsi pasażerowie są już w środku, zajmuję miejsce i za kilka minut kierowca rusza. Przystanek jest dobrze oznaczony, widoczne są mapki z trasą przejazdu i informacje o cyklicznym rozkładzie jazdy. Autobus jest nowoczesny, wygląda jak klasyczny autobus miejski. Na przodzie za kierowcą siedzi także bileterka lub bileter, który rozprowadza bilety za 90 tenge, zauważy każdego nowo przybyłego pasażera, więc jazda na gapę jest niemożliwa ;) Na różowym niebie pojawiają się pierwsze promienie słońca, jak okiem sięgnąć widać trawiaste stepy i równiny, a w oddali za lekką mgiełką majaczy miasto z drapaczami chmur. Dojazd do dworca kolejowego trwa równą godzinę, podejrzewam, że w godzinach szczytów będzie trochę dłużej. Po drodze na przedmieściach w kierunku lotniska widać budowę metra, miasto ruszyło z kolejną wielką inwestycją. Tymczasem pierwszy etap trasy do miasta wiedzie przez osiedla domków jednorodzinnych oraz bloków mieszkalnych, widać, że wszystko jest nowe i infrastruktura na przedmieściach Astany dopiero kiełkuje, ale z pewnością autor tego przedsięwzięcia miał ambicje. Bloki są bowiem elegancko zdobione i sprawiają wrażenie potężnych, w zupełności nie przypominają bloków z wielkiej płyty. Powoli droga robi się coraz szersza, pojawiają się chodniki i przejeżdżamy przed pierwszymi wieżowcami ze szkła i stali. Bardzo lubię taką architekturę, a odbijające się słońce w tafli szkła poprawia mi nastrój. Przejeżdżamy głównymi arteriami nowej stolicy Kazachstanu, mijamy pałac prezydencki oraz inne gmachy rządowy i w końcu za mostem otoczenie się diametralnie zmienia – zabudowa jest znacznie gęstsza, poszczególne budynki charakteryzują się bardziej sowieckim stylem i są nadgryzione zębem czasu, ale wreszcie pojawiają się też ludzie na ulicach, gdyż dotychczas miasto było opustoszałe. Kiedy wysiadam pod dworcem kolejowym wreszcie widać jakieś ożywienie, są podróżni z bagażami, straganiarze, w hali dworcowej znajdują się liczne sklepiki, ale sam dworzec raczej jest z poprzedniej epoki, zapowiedzi pociągów po rosyjsku i kazachsku, język angielski zdecydowanie nie jest tutaj lingua franca, o czym mam okazję przekonać się chwilę potem w hotelu Rauan, w którym zarezerwowałem najbliższe dwie noce. Recepcjonistka wcale nie mówi po angielsku, ale na szczęście w ramach podstawowych zwrotów komunikacja w języku rosyjskim nie nastręcza zbytnich trudności. Mimo wczesnej pory dostaję już klucz do mojego pokoju, jaka to ulga móc wziąć gorący prysznic czy rozciągnąć się w łóżku. Czas na kilkugodzinną drzemkę ;)
Zarówno w sobotę jak i w niedzielę pogoda dopisuje i uskuteczniam spacery
po Astanie. W starszej części miasta można bez większych problemów znaleźć
sporo małych lokalnych fast foodów (dominuje kebab oraz bułeczki samsa) i
knajpek, jeśli pragniemy powiewu Zachodu, to trzeba udać się do nowej części
miasta za rzeką do jednego z centrów handlowych, gdzie znajdziemy znane nam
sieci takie jak KFC czy Costa Coffee. Jest także i sieć sprzedająca jedzenie
typowe lokalne, coś w stylu Puzatej Chaty na Ukrainie – na sobotni obiad
zamawiam zestaw z sufletem moskiewskim, barszcz ukraiński oraz popularny także
i tutaj kwas. Ceny w supermarkecie przystępne, spora część towarów znana nam i
z naszych półek, wielkiej różnicy nie
dostrzegam ;)
Główne atrakcje Astany umiejscowione są na osi, wzdłuż której możemy podziwiać różne futurystyczne budowle. Ową „drogę” rozpoczyna największy namiot świata zwany chan czatyr, który inspirowany jest kazachską jurtą, czyli typowym mieszkaniem ludów koczujących na stepach. Następnie po drugiej stronie ulicy na bulwarze możemy podziwiać logo „I Love Astana”, przy którym chętnie fotografują się spacerowicze i turyści. Dalej znajdziemy bramę przypominającą kształtem łuk triumfalny, a w tym właśnie budynku mieści się siedziba koncernu naftowego KazMunajGaz. Dalej na bulwarze umieszczono kolejne fontanny, małe drzewka, place zabaw i ławeczki, obecnie eksponowane są tam globusy, które przedstawiają poszczególnych wystawców biorących udział w targach EXPO 2017 mających odbywać się właśnie w Kazachstanie. Kolejnym elementem deptaku jest najbardziej charakterystyczna dla miasta budowla Baiterek – jest to wieża symbolizująca mityczne drzewo życia, na którego szczycie mieni się słońce, symbol kraju. Na górę można wjechać windą i podziwiać panoramę miasta, które jest wciąż wielkim placem budowy. W bezpośredniej bliskości znajduje się siedziba biblioteki oraz filharmonii narodowej, a promenadę zwieńcza bogato zdobiony pałac prezydencki Ok Orda. Mnie najbardziej inspirują złote wieże umieszczone po obu stronach na placu przed pałacem. ;) Niedzielny wieczór upływa pod znakiem meczu polskiej reprezentacji w ramach eliminacji do mistrzostw świata w piłce nożne w 2018 roku. 4 września Kazachstan podejmował polską reprezentację, dla mnie to pierwsza okazja, by na żywo podziwiać naszą narodową drużynę. Około 1,5 h przed rozpoczęciem spotkania z wydrukowanym biletem w dłoni melduję się pod nowoczesnym (a jakże!) gmachem stadionu Astana Arena, gdzie będzie rozgrywany mecz. Najpierw kontrola osobista, klasyczne macanko, otwarcie torby, potem zeskanowanie biletu i już tylko kilka kroków dzieli mnie od stadionu. W ogromnym hallu pierwsze, co rzuca mi się w oczy, to stoiska z pamiątkowymi szalikami oraz stanowiska małej gastronomii oferujące hot dogi czy zapiekanki. Sympatyczna (mówiąca po angielsku!) obsługa wskazuje mi drogę do mojego sektora i już na wejściu rozpoznaję twarze pijanych kibiców z Mińska, najwidoczniej przylecieli następnym samolotem kolejnego dnia, to się nazywa poświęcenie. Na forum lotniczym przeczytałem, że innym polskim kibicom lecącym przez Kijów także odmówiono wejścia na pokład, tym razem z powodu bójki na boisku. Polak potrafi… Niestety, to nie są odosobnione przypadki, gdyż to, co zobaczyłem na stadionie, to w zdecydowanej większości istna hołota. W polskim sektorze znajdowali się niemal wyłącznie mężczyźni w sile wieku, około 40 lat, zazwyczaj krótko ścięci lub z łysymi głowami, mocno wytatuowani. Przed rozpoczęciem meczu rozwieszali swoje transparenty i bannery z nazwami różnych polskich miast (i nie tylko polskich, albowiem pojawił się także szkocki Edynburg). Dodam, ze trybuny, w których siedzieliśmy, były pilnowane zwartym kordonem lokalnej policji, z początku byłem zdziwione, ale kiedy zobaczyłem, jak zachowują się Polacy, to wcale nie zdziwiłem się, że tak mocno nas pilnowali. Zaraz po odśpiewaniu hymnu znalazło się dwóch drących gardło wodzirejów, którzy przez cały mecz stali odwróceni do murawy i nawoływali do wulgarnych przyśpiewek i głośnego dopingowania. Myślałem, że takie obrazki można zobaczyć na meczach ligowych, ale okazuje się, że poziom intelektualny osób, które jeżdżą za polską reprezentacją, to mentalne dno. Momentami naprawdę czułem się tam nieswojo, zwłaszcza w momencie, gdy część kiboli zaczęła wskakiwać na plastikowe krzesełka i stawiała opór ochronie. Kilkakrotnie widziałem, jak policja skuwa w kajdanki nadaktywnych kibiców, znalazł się także jeden śmiałek, który został zwinięty na palenie na stadionie (z charakterystyczną koszulką „7iódemka”). Okrzyki typu „Kto nie skacze, ten z policji” czy „Jedźcie z kurwami” zupełnie do mnie nie przemawiały, okazuje się, że piłka nożna do brutalny sport i nie mówię tutaj o walce na boisku. Wynik 2:2 uważam za sprawiedliwy, w pierwszej połowie grę kontrolowali Polacy, w drugiej zaś Kazachowie. Nadmienię tutaj, iż wśród dopingujących Kazachów były całe rodziny z dziećmi i ich zachowanie było bardzo poprawne. Uff, wreszcie mecz dobiegł końca, czas zbierać się na lotnisko, co okazało się najbardziej skomplikowanym punktem planu. Mecz skończył się o północy, od lotniska dzieliło nas raptem kilka kilometrów (stadion jest przy trasie), ale okazuje się, że na parkingu nie ma żadnych taksówek. To doprawdy dziwne, że kierowcy nie wyczuli takiej okazji ;) W tłumie wracających ludzi wypatrzyłem dwóch chłopaków z Polski, którzy także chcieli dostać się na lotnisko, gdyż odlatywali tym samym rejsem Belavii nad ranem. Sympatyczny pan policjant kieruje nas do głównej drogi i sugeruje łapać okazję, nie tylko my mamy taki problem, także ludność lokalna macha na okazję. OMG, nigdy w życiu nie łapałem stopa ;) Po chwili zatrzymuje się kierowca, który za 2000 tenge zgadza się zabrać nas na lotnisko i chwilę potem możemy już odpoczywać przed odlotem do Mińska, który jak się okazuje jest opóźniony o ponad godzinę, a w praktyce przylatujemy do Białorusi prawie 3 godziny po czasie. Mnie się tym razem nie spieszy, gdyż dalszy rejs PLL LOT do Warszawy mam dopiero wieczorem. Ponieważ startujemy później, to lecimy już w blasku słońca, widoczność na trasie jest bardzo dobra i mogę podziwiać krajobrazy, co byłoby niemożliwe przy locie nocnym. Niestety, catering na locie TSE-MSQ jest jeszcze gorszy niż na locie do Kazachstanu – tym razem po raz kolejny 4 kawałeczki kurczaka oraz sucha porcja ryżu, nie ma ani jednego warzywka ani pieczywa, do tego ponownie orzechowy wafelek oraz kawa, herbata lub woda. Belavii mówię stanowcze niet :D Wnętrza mocno wysłużonego samolotu już komentował nie będę, na szczęście cało doleciałem do Mińska. Daswidania!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz